четвртак, 9. фебруар 2012.

Свети Јован Златоусти : О појању псалама и духовних песама



Не треба држати душу слушалаца стално напрегнуту, јер она брзо изнемогне; не треба јој ни стално давати одаха и покоја, зато што она од тога постаје ленива. Потребна је разнообразност у поукама, претресање предмета час лакших час тежих. Раније сам ја говорио, како пастири при нападу вукова на стадо остављају свиралу и хватају се за праћку; а сад, кад су прошли празници Јудејаца, који су гори од сваких вукова, ми остављамо праћку и узимамо опет свиралу. Престанимо говорити о тешким предметима и окренимо се другим, јаснијим. Узмимо псалтир Давидов и задржимо се на оном припеву, који смо ми сви данас појали. Какав је то припев? Као што јелен жуди за изворима водним, тако жуди душа моја к теби Боже.
 
Но пре свега нужно је казати, ради чега је псалмопојање уведено у наш живот, и зашто се чак и пророчанства произносе с појањем? Ради чега се употребљује појање? Чуј. Бог, видећи како су многи људи немарни, како им је тегобно читање духовних списа,те нерадо узимају на себе тај труд, и желећи учинити тај труд жељеним и уништити осећај тегобности, сјединио је с пророштвима мелодију, да би тако сви с насладом од стројног појања износили Њему с великим усрђем свештене песме. И заиста, ништа, ништа тако не узвишава и не крилати душу, нити је дреши од земље, нити избавља од уза телесних, нити расположава ка мудрости и к презирању свега житејскога, као сагласно појање и стројно састављена божанска песма. Природа се наша тако слади песмама и стројним напевима и има к њима наклоност, да и грудни младенци кад су неспокојни и плачу њима се успављују. Дојилице носећи их на рукама и ходећи напред и назад, певају им какве било детиње песме и кроз то погружавају у сан очи њихове. Често и путници, у жарко подне, гонећи теретну стоку, путују с певањем, и тим песмама олакшавају тегобу путовања. И не само путници, но и земљоделци цедећи виноградни сок, берући или чистећи виноград, или радећи ма што друго, такође често певају. И морепловци, веслајући веслима, чине то исто. Чак и жене, предући или размрсујући пређу гребеном, певају неку песму, понекад свака за се а понекад све заједно. Сви, дакле, и жене, и путници, и земљоделци, и морепловци, чине то зато, да би песмом олакшали тегобу рада; јер душа при звуцима лепе песме лакше подноси досаду и труд. Па како душа наша има наклоност к овој врсти насладе, то, да зли духови не би је покварили увођењем развратних песама, Бог ради заштите од њих установио је псалме, од којих долази уједно и задовољство и корист. Од светских песама може произаћи повреда, погибао, и много других зала, јер све оно што је ружно и неморално у њима, прониче у душу, раслабљава је и развраћа. На против, духовне песме доносе велику корист, велико назидање, велико освештање, и служе као руководство ка свакој мудрости, јер и речи њине чисте душу, и Дух Свети брзо силази у душу, која пева те песме.

Особено за трпезом. Пошто ђаво удешава сплетке највише у време пирова, помоћу пјаности, пресићења, непристојног смеха и душевног раслабљења, то нарочито тада, пре трпезе и после трпезе, нужно је штитити себе од њега оградом псалама, и уставши од стола, заједно са женом и децом, певати Богу свештене песме. Кад је Павле, имајући на себи љуте ране, носећи на ногама негве, посред тамнице, у поноћи, када сви спокојно уживају слатки сан, певао заједно са Силом славословље Богу, и ни место, ни време, ни бриге, ни склоност ка сну, ни утомљеност од оноликих трудова, ништа друго није га могло натерати да прекрати песмопојање — то тим више ми, наслађујући се благоденством и даровима Божијим, дужни смо узносити Богу песме благодарења, тако да ако је због множине јела и пића ушло у нашу душу нешто нечисто, можемо псалмопојањем изагнати све нечисте и порочне жеље. К појању ј нека се присаједини и молитва, да би заједно с душом осветили и дом. Чак и кад не би разумео силу речи, учи ипак бар уста своја да их произносе. И језик се освећује тим речима, када се оне произносе усрдно.. Ако с таквим својствима ступиш у хор Божији, то ћеш моћи стати упоредо с Давидом.

Св. Јован Златоусти
 
извор : http://jovanzlatousti.eparhijaniska.rs/
 

Нема коментара:

Постави коментар